onsdag den 11. august 2010

Pirogger.. (Nu med opskrift)

Med ris og grøntsager..
- Jeg er ikke den store kødfan, og faktisk er der slet ikke kød på menuen når Farmanden er væk, jeg kan ikke fordrage at røre ved det, og spiser det helst ikke, så vi har kødfri dage de her 3 uger. Eller.. Dvs. jeg har, jeg har nemlig lavet lidt frikadeller til Mynthe, hun elsker kød!

Opskriften kommer som lovet her..
Nogen vil måske synes de er lidt små kedelige, de er nemlig i den lidt sundere ende, meeeeeen.. jeg synes de smager fantastisk!

Dejen til 10 stk (lav evt dobbelt portion):
2 dl lunken mælk og 25gram gær røres sammen,
tilsæt 100gram rugmel (gerne groft), 200gram hvedemel, 1spsk. Olie og en knivspids salt..
Røre røre røre, ælte ælte ælte, lav 10 dejklumper og form dem runde med kagerulle - put det ønskede fyld i på den ene halvdel, fold sammen og "hæft ende" med en gaffel.
Lad dem efterhæve 10min inden de pensles og bages i ovnen i 10-12minutter v. 200grader

Fyldet bestemmer du helt selv!
Jeg har lavet med grøntsager og ris.
En klassiker er fyld af hakket oksekød, gulerødder, løg og tomatpure - tilsæt evt oliven og feta.
Kun fantasien sætter grænser..

5 kommentarer:

  1. De ser lækre ud. Vi lavede pirogger i lørdags, i massevis! - Hvis du er til det, så smager spinat/feta/løg godt, i sådan en :)

    SvarSlet
  2. - Hvor mon jeg fik inspirationen? ;)

    SvarSlet
  3. Uhm, jeg elsker pirogger! Vil du dele opskriften?

    Kh Louise

    SvarSlet
  4. Selvfølgelig. Tanketorsk, havde faktisk glemt alt om mit indlæg, da jeg skrev kommentaren :)

    SvarSlet

Jeg elsker alle jeres søde kommentarer, og forsøger så vidt muligt at svare på hver enkelt men det tager måske lidt tid. Om ikke andet, læser jeg dem alle og sætter virkelig pris på at I har lyst til at kommentere - TAK :D